Skrivet av: Peter | december 15, 2008

Paddelmaskin

Hade tänkt nöta 90 min distans med inslag av naturliga intervaller i går kväll… Det var planen. Hade pratat med Tommy Karls tidigare på kvällen och han hade just avslutat 75 minuter på sin paddelmaskin. Därför var planen att sitta där och lida i 90 minuter. Man vill ju inte vara sämre än Tommy, eller hur!

Efter 12 minuter la batteriet i MP3-spelaren av. Katastrof! Hämtade en annan i-pod (tack Fredrik!) och kunde fortsätta passet. Men efter 64 min fick det vara nog. Besvikelsen var stor.

För att psykiskt orka paddla i 90 minuter så måste jag börja köra intervaller, typ 5 x 5 min + 5 x 4 min  + 5 x 3 min + 5 x 2 min plus upp- och nervärmning. Så nu skiter jag i allt vad distansträning heter – nu är det kortare intervaller som gäller!

Tommy hade förresten varit inne på Concepts hemsida (grymma roddmaskiner) och där hittat färdiga träningsprogram. Kan vara värt att testa i några veckor…  Titta själv: http://www.concept2.se/bilder/Dokument/Traning/40%20minuters%20program.pdf


Responses

  1. Hej Peter,

    Rodd maskinen har en plats innom rodd som är betydligt större än vad paddel maskinen har innom paddling. Varför vet jag inte. Jag har nu börjat paddla lite paddle maskin och tycker det är bra.

    Jag hadde som filosfi med min rodd att bygga vridmoment i mitt drag. Det gjorde jag 99% av all min tid. Sedan var trickset att försöka ta med det där vridmoment upp i högre takter och därmed skapa hästkraft. Vanlig distans träning gjorde jag altid i 20takt. På vatten och op maskin. Mitt standard pass som dagligen skulle tuggas av var 70min. Ibland blev det 120 och ibland 60. Absolut ingen paus, (för då går snittet ner!) 16.600 meter på 60min var ok, 16.700 bättre etc. Jag blev enorm stark på dom här sträckorna och det har gett mycket resultat! Jag känner dock att takt inte är en lika fast factor innom paddling som med rodd. Det är lite mer som cykling. Det spelar ingen roll vilken tempo man håller det är mer personligt. Att ro om någon med ett lägre takt är lika med att pissa på honom. Är det så med paddling med Tommy? Ja, en så länge finns det inga anledningar att hoppa på maskinen så ofta! Det är kanon ute nu! Kan vi kanske göra en gemensam paddling nån gång med ett gäng Skis? Kanske en downwind från Nynäs till Stavsnäs?
    Jag lovar återkomma med en rapport och bilder från Dubai innom kort…
    ciao!

    Paul

  2. Hej Paul,

    Kul att du hör av dig!

    Jag tycker det är svårt att hitta rätt motivation på paddelmaskinen. Svårt när man inte kommer nån stans, när inte vinden fläktar i ansiktet, avsaknaden av vågorna och vattnet… Det känns inte riktigt naturligt… Men jag tycker samtidigt att det är jäkligt bra träning!

    Visst, det är bra paddelväder för årstiden, men det mörknar ju så fort och det gör det omöjligt för mig pga arbetet att komma ut på vardagarna.

    Men ett helgpass kanske! Vi får höras…

    Ser fram emot din Dubairapport!

    /Peter

  3. Hej Peter, Hur går det på paddel maskinen? Jag har körd ett antal pass till nu och börjar tycka att det är rätt kul egentligen. Man börjar hitta lite sjusning i siffrorna etc..

    På roddmaskinen jämför man otroligt mycket sina siffror med andra. Att till exempel ror en timme i 20 takt då var allt över 16.500meter bra, allt under 16200 meter mindre bra. Sedan Intervallerna 10x 4min. takt 24, 24, 26, 26, 28, 28, 28, 28, fri, fri. Meningen var då att öka fart med varje intervall man ökade takt. (what is the point annars..) Kul var det! Efter andra intervallen tror man redan att man inte kommer att klara passet. Efter hälften går det bättre…och på sista dör man nästan helt. Bra tröskel träning.

    Hur som helst…jag undrade om inte vi kunde peppa varan lite med paddle maskin tider. Jag har inte en annung om motståndet på fläkten påverkar…vet du? På roddmaskin spelar det ingen roll..det blir tyngre på 10, men du orkar ändå inte ro fortare. På 3an är det lättare men du behöver en mer accelererande drag för att kunna få upp samma fart. På paddel maskinen kör jag då också ganska lätt typ 3,5.

    Kanske vi kan sätta ett gäng träningar som standard som man välja att köra när man känner för det och så kan vi jämföra lite med varan, och sig själv.

    Typ:
    60min tempo max 85
    10x 4min 90sec vila tempo max 95
    4 x 10min 90sec vila tempo max 95

    Hur man ställer in displayen så att man kan ser sina resultat i varje intervall vet jag inte men jag antar att det ska finnas.. annars är det bra minne som gäller.

    Vad tycker du? Kanske vi kan få fler att haka på?

    Jag pinnade en timme igår och fick 12145mtr. Det känndes ok.

    Vi hörs!

    Mvh, Paul


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: