Skrivet av: Peter | oktober 17, 2009

Seger över förkylningarna!

daniel_tynell_storLäste en intressant artikel i tidningen Hälsa  (nr 10, 2009) om skidåkaren och  flerfaldiga Vasaloppsvinnaren Daniel Tynell. Daniel hade under många år drabbats av den ena jobbiga förkylningen efter den andra och till sist fick han råd och hjälp av näringsforskaren och medicine doktorn Magnus Nylander.

Blodanalyser visade att Daniel hade för låga nivåer i kroppen av  E-vitamin, Karotenoider och Flavonoider och den totala antioxidantstatusen var alldeles för låg. Inget konstigt i sig kanske, elitidrott sliter ju på kroppens immunförsvar och skidåkare liksom kanotister tränar ofta hårt och (alldeles för) mycket.

Det gäller att lyssna på kroppens signaler, vila ordentligt och fylla på med rätt bränsle, annars blir man infektionsbenägen, trött och hängig och i värsta fall skadar man sig…

Enligt Magnus Nylander spelar antioxidanterna en otroligt viktig roll för kroppens immunförsvar och C-vitamin, E-vitamin och Zink hör till de mest centrala. Nylander rekommenderar därför idrottare att tillföra höga doser av antioxidanter och andra kosttillskott eftersom vi har högre ämnesomsättning och är mer utsatta för fria radikaler än ”vanligt” folk.

Daniell Tynell har nu med hjälp av Nylander lagt om sin kost totalt. Första åtgärden var att börja äta tillskott med vitaminer, mineraler och växtextrakt med olika skyddsämnen. Han började också  äta mer frukt, grönsaker, fisk och fullkornsprodukter än tidigare.

På den dagliga menyn ingår nu t.ex. tre portioner grönkål, som är rikt på näring och karotenoider och apelsiner som innehåller mängder av karotenoider. Daniel har också fått rådet att äta fisk varje dag, liksom tomat- eller grönsaksjuice.

Så här ser Daniel Tynells dunderkur ut:

  • Tillskott med alla kända vitaminer och mineraler
  • Ett antioxidantrikt tillskott som ännu inte finns ute på marknaden, baserat på pollen- och pistillextrakt
  • Ett antioxidatrikt tillskott gjort av blåbär och svarta vinbär
  • Lactiplus probiotika för att normalisera tarmfloran
  • Manuka honung och propolis från Nya Zealand
  • Kallpressad vetegroddsolja och olivolja som är rikt på E-vitamin och fettsyror
  • Vitlök, en klyfta om dagen
  • Röd och gul lök
  • Grönkål, broccoli, spenat, röd paprika, tomater, morötter, citrusfrukter
  • Te
  • En portion fisk varje dag
  • Fiskolja
  • Vid förkylning – Echinacea och sugtabletter med Zink

Daniel betonar också i artikeln att det inte bara är mat och kosttillskott som fått honom friskare och starkare än tidigare, utan att det handlar om en helhet. Att han hittat  en bra balans mellan kost, träning, vila och sömn men också att han har andra intressen vid sidan av idrotten som ger en viktig stimulans. Även det mentala är viktigt.

Själv gjorde jag en likande analys för ett drygt år sen och mina antioxidantvärden var då på tok för låga. Reflekterade inte så mycket över det då, men efter sommarens långa och sega förkylning med tillhörande lunginflammation så känner jag mig nu sugen på att lägga om kosten och se om hälsan blir bättre. Vad har jag att förlora?


Responses

  1. Dags att börja äta grönkål då… Det kanske är gott?

  2. Bra fart på gaserna med grönkål. Nu laddar vi Stefan…

  3. Det är bra hålla lite övertryck i torrdräckten/wetsuiten också.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: