Skrivet av: Peter | mars 2, 2010

Perfection comes from competition

This article is written by Magnus de Brito.  For more information about Magnus please visit: http://www.point65.com/Default.asp?page=news&type=news&id=197

In industry as well as in sports competition brings out the best.  For example; Sweden is a country with two car manufacturers. Volvo, the safe car brand and SAAB, the brand for people who want to be different. Sweden is also the country with the two truck manufacturers, Volvo and Scania. But what has this to do with surfski? In Sweden we have a surfski manufacturer called Nordic Kayaks and their nice carbon blade Fusion is well known. But that´s only one, in the region there should be two to spur eachother towards perfection. This is one of the drivers for my pet project for the last ten months, so there could be two Swedish surfski manufacturers. Point65 is the brand and XP21 will be the name of the surfski.

 The two Swedish surfskis look very different but have some similarities. Both of them are made in prepreg carbon (at least for the moment). Both of them are made to be stable but fast. None of them are copies, but each have a unique design for their respective purpose. The rest is different. Witch is the Volvo and witch is the SAAB?

So today, 1st of Mars 2010, I finally tested the prototype. The wheater was anything but flattering. It was snowing and the water temperature was sub zero but without ice, due to two big propellers in the bottom of the harbor where I was testing it.

 
A wee bit nervous. Will it float?                                            Photo: Peter Ekström


Yes, indeed it does! It floats!                                               Photo: Peter Ekström


Searching in vain for non existing waves.                      Photo: Peter Ekström


Safe back home again…                                                          Photo: Peter Ekström

This is my third kayak for Point65. Prior models are XP18 and Tequila. With every kayak I develop I try to raise the bar compared to state of the art. The XP21 is not an exception. The list of improvements is long. Every detail in the kayak is designed for performance and at the same time I tried to make it look as good as possible. As soon as the ice melts, we will perform more advanced tests to verify the ideas.

 For more information about XP21 visit Richard Öhmans blog: http://richardatpoint65.blogspot.com/

or http://www.debrito.se/

 See you on the water,

 //Magnus de Brito


Responses

  1. Med hjälp av läsglasögon hittade jag de svallvågor som MdB inte såg 😉
    Wavepiercing är klart intressant men tveksamt för de förhållanden som en surfski normalt används/marknadsförs för. Det finns nog inte många paddlare som vill pierca sig ner till botten i en surf. Epic V12 har fått mycket lovord för sin förmåga att lyfta och klara av att glida vidare till nästa våg och lyfta och glida vidare…
    Men framtiden får utvisa hur det går för MdB:s verk och i krabb inomskärssjö tror jag wavepiercing kan vara rätt.

  2. Trotts att fören ser ut som en rakhyvel, och piercar genom alt smått som man får i motsjö och krabsjö, har den en förvånadsvärd bullig näsa med rejält med volym, som just kommer att se till att den kommer att glida över nästa bump. HUr som helst är det viktigt när man surfar riktiga bumps, att man håller sig högt uppe, och inte bara gasar rakt ner…för då hamnar man där på botten..oavsett vilken för.
    Tyvärr kan vi inte öva på det så ofta här i Svedala.
    Ska paddla den snart! Vasaloppet först…

  3. Erik har delvis rätt, den kommer att pierca alla småvågor. Tänk att alla stora vågor också har småvågor i sig.

    Paul har helt rätt. Han har ju fuskat lite och både sett och klämt på den och dessutom troligtvis är den i Sverige som bäst behärskar vågtekningen på en surfski. XP21 har mycket volym i fören. Om man sitter i den och någon trycker ner fören tills decklinjen och gör det samma på en Epic V10 så har man över 10 liters extra lyftkraft i XP21.

    Sedan är det inte bara fören som gör att en kajak ter sig bra i stora vågor. Jag har vänt och vridit på detta mycket och haft Paul som expertis. Utan honom hade projektet aldrig blivit av. Tack Paul för att du stått ut med alla mina frågor! Förhoppningsvis har jag rätt i mina slutsatser. :-$

  4. Tjenare

    Skulle vara kanonintressant att se undersidan på lådan. Få en känsla för hur sektionerna ser ut. Hon ser ut att ligga lågt i akterdäcket. Räcker volymen bak för att fånga/bära vågorna i surf?!

  5. Lars, tyvärr kan jag inte, (får inte, vill inte, har ingen lust) lämna ut sektionerna på kajaken då det är ett par månader kvar till produktion. Angående volymen bak så tänk på att jag sitter lite snett i kajaken. Jag var lite klumpig i satte mig inte helt rakt då jag var ganska påpälsad. Min vana trogen så testar jag alltid re entry på en för mig ny surfski. Därav min klumpiga klädsel.

  6. Förstår att du är rädd om formerna innan de kommit i produktion. Men nog får man vara ganska snabb om man vill ”plank” dina skrovform och hinna före till butik 🙂

    Ska bli spänannde att höra hur hon ter sig i sjö.

    ha det
    /L

  7. Hoppas den är snabbare i vattnet än vad den ser ut att vara…
    Skämt åsido, ska bli kul att se och testa den i verkligheten!
    Marran

  8. Mmm..vi pratade om Volvo och Saab innan..

    Har tänkt om nu…

    Spijker versus Kungsäggen


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: